Friktionshöjning

Ett stort antal rapporter i Europa, och världen, visar på tydliga samband mellan friktion på väg och olycks-risk. De flesta Europeiska länder mäter idag friktion på väg [WRMS kan här vara behjälplig med entreprenad eller maskin (mobil mätenhet)]. Mätningarna identifierar vägavsnitt som behöver åtgärdas.

picture

Åtgärder för att återställa en tillfredställande friktion på väg varierar från relativt kostsam nybeläggning (flertal metoder); till relativt kostnadseffektiv friktionshöjning på vägen via ”Retexturing”.

Retexturing innebär i praktiken att en exakt (TrackJet® teknologi) mängd bitumen avlägsnas med Högtrycksvatten mellan vägens aggregat (stenar); så att vägens ursprungliga textur-djup (macrotextur) återupprättas.

Detta förbättrar avrinning vid vått väglag; och ökar vägens friktionsegenskaper, SFC (Surface friction coifficient).

Retexturing kan göras under löpande trafik.

picture

RÄven här har den Europeiska marknaden ökat från 0 till cirka 7 MIO kvadratmeter årligen. TrackJet® är den teknologi som kan ge den mest exakta och precisa inställningen för borttagning av rätt mängd bitumen.

WRMS säljer maskin, och utför entreprenad (dock ej i konkurrens med existerande TrackJet® kunder), av denna teknologi.

Teknologin kan också användas till borttagning av flytande bitumen (oljig vägbana vid nyproduktion); och ytrengöring i övrigt (vid olyckor och/eller tvätt av dränage-asfalt).

picture

WRMS kan tillhandahålla ett stort antal rapporter med mätresultat som visar hur effektiv denna metod är.

Nyheter:

Social Media: