Friktionshöjning
Ett stort antal rapporter i Europa, och världen, visar på tydliga samband mellan friktion på väg och olycks-risk. De flesta Europeiska länder mäter idag friktion på väg [WRMS kan här vara behjälplig med entreprenad eller maskin (mobil mätenhet)]. Mätningarna identifierar vägavsnitt som behöver åtgärdas.
Åtgärder för att återställa en tillfredställande friktion på väg varierar från relativt kostsam nybeläggning (flertal metoder); till relativt kostnadseffektiv friktionshöjning på vägen via ”Retexturing”.
Retexturing innebär i praktiken att en exakt (TrackJet® teknologi) mängd bitumen avlägsnas med Högtrycksvatten mellan vägens aggregat (stenar); så att vägens ursprungliga textur-djup (macrotextur) återupprättas.
Detta förbättrar avrinning vid vått väglag; och ökar vägens friktionsegenskaper, SFC (Surface friction coifficient).
Retexturing kan göras under löpande trafik.
RÄven här har den Europeiska marknaden ökat från 0 till cirka 7 MIO kvadratmeter årligen. TrackJet® är den teknologi som kan ge den mest exakta och precisa inställningen för borttagning av rätt mängd bitumen.
WRMS säljer maskin, och utför entreprenad (dock ej i konkurrens med existerande TrackJet® kunder), av denna teknologi.
Teknologin kan också användas till borttagning av flytande bitumen (oljig vägbana vid nyproduktion); och ytrengöring i övrigt (vid olyckor och/eller tvätt av dränage-asfalt).
WRMS kan tillhandahålla ett stort antal rapporter med mätresultat som visar hur effektiv denna metod är.