Gummiborttagning på flygfält
När flygplan landar byggs gummiavlagringar upp från flygplanets däck. Dessa gummiavlagringar skapar över tid låga friktionsvärden – och ökar risken för avkaningsolyckor, som vi tyvärr ser i flera länder. ICAO (International Civil Aviation Organisation); har ett mycket tydligt och klart regelverk för vad friktionsvärden skall vara på en landningsbana; och gummit måste regelbundet avlägsnas med en effektiv metod. Antalet rengöringstillfällen varierar med mängden flygtrafik per landningsbana. WRMS kan vara behjälplig med ytterligare information i ämnet.
TrackJet® teknologin är världsmarknadsledande på flygfält med mer än 200 landningsbanor rengjorda; och 35 maskiner sålda till flygplatser.
Orsaken är TrackJet’s® unika rengöringsdisk; som optimerar en kombination av en djup rengöring, men utan att skada landningsbanan.
Se upp för oseriösa leverantörer av maskin och entreprenad. Det förekommer en hel del rena falserier när det gäller kapacitet i gummiborttagning. Alla teknologier kan väta ner en vattenyta med 3.000 kvadratmeter i timmen; men, om du skall ta bort gummi på ett bra sätt – ligger de flesta teknologier i jämförbara nivåer med TrackJet® – emedan TrackJet® levererar en högre kvalitet.
WRMS säljer maskin, och utför entreprenad (dock ej i konkurrens med existerande TrackJet® kunder), av denna teknologi.
På Winter-Grun’s maskin (tidigare Weigel); kan man lätt växla huvud från TrackJet® till PeelJet®; och utföra skonsam men effektiv borttagning av markering på flygplatser.
Vi har också genomfört ett flertal projekt med djuprengöring före nybeläggning; och/eller nymarkering på landningsbanor av betong.
Rengöring av av-isning zoner och kemi-plattor sker också.